Tussans handstämplat dekaler.

Jag har fått några mail om frågor kring mina små dekaler på baksidorna av mina kort. Därför tänkte jag göra en liten beskrivning hur jag (tussan) gör.

Jag gör dem lite olika, första exemplet är dem med den runda scrapcirkeln från Inkywings.com
Stämpla upp några stycken på vanligt vitt papper, Jag använder albumblad för jag tycker att de är bäst att måla på med distresser. Men självklart kan man använda vilket papper man vill. Cirkeln längst ned har jag stämplat på post-it lapp.
image310

Sen klipper man ut innehållet i cirkeln på post-it lappen för att kunna maska in en annan stämpel.

image311

Klistra sedan över post-it lappen på en av de stämplade cirklarna
image312

Nu kommer vi till de svåraste momentet..........att välja ut vilken stämpel man vill ha i cirkeln. När man väl valt stämpel är det bara att stämpla rakt över post-it lappen.
image313

Sen är det bara att ta bort post-it lappen och vips har man maska in en stämpeln i cirkeln. Man kan också ta latmsk-varianten. Jag tycker inte att det blir så stor skillnad men det är betydligt enklare. Då stämplar jag bara upp cirkeln och stämplar sedan direkt med den andra stämpel rakt över, man ska ju ialla fall klippa bort de runt om :O)
image314

Här har vi de båda små hÄnglarna färdigmålade. Fattas bara lite rosa torrchalk och vita prickar på kinderna
image315

När det är gjort är det bara att skriva dit det man vill, jag använder dem oftas till att skriva att det är jag som gjort kortet. Ofta har jag årtalet med, det blir roligt längre fram att se när man gjort det :O)
image316

Har man ingen Inkywings stämpel och inga penagar att köpa en för eller om man helt enkelt vill variera formen på dem kan man också göra så här:
Stämpla hÄngeln (funkar med andra stämplar, men resultatet blir inte lika bra) på pappret och lägg mallen över som man vill att den ska bli. (i detta fall har jag använd en Fikars mall), men man kan ju använda det man har.
image317
Strecka, pricka eller gör ett heldraget streck runt. Allt efter tycke och smak

image318

Nu är det bara att måla och göra fint :O)
Och klippa ut förstås
image319

Här är en bild på de 3 färdiga att montera på ett kort!
image320

Ett sätt till är att använda Inkywings pysiga scrapcirklar.

De finns 5 olika motiv (tror jag) Jag har bara 4 av dem, så den sista får ni titta på hemsidan.
Då gör jag så att jag innan jag har på stämpelbläck på stämpeln tejpar jag för själva texten. I detta fall är det grattis.
image322

Sen är det bara att ha på stämpfärg som vanligt, men innan man stämplar så pillar man bort tejpbiten
image323

Här ser du hur de blev efter man skrivit det man vill :O)
image324

Här är alla samlade på en bild
image325
Lycka till!
Undrar ni över nått är det bara att maila mig på [email protected]
Maila mig gärna också om det är nått annat ni vill att jag ska visa er.

Kommentarer
Postat av: Lillemor

Åh. suck...de är hur söta som helst allihop! Vad roligt med en artikel så här, det kanske blir fler artiklar från Dtgänget!? Hoppas!
Nu är det så jobbigt så jobbigt att vara hÄngelälskare...pust, suck, stön...snart snart kommer det nya gullegrisar i brevlådan!*Längtar*

Postat av: Ingela

Tack snälla för iden med tejpen. Jag har försökt lägga pappersbitar emellan men det är "lite " svårt.
Scrapkramar Kringlan

2007-09-01 @ 21:31:38
Postat av: Pysselrutan

Tack Tussan för dina tips & hoppas att det kommer fler.
Du är dessutom en utomordentlig inspirationskälla för alla hÄnglar-kortmakare.
Jag längtar också tills att de nya hÄnglarna dimper ner i brevlådan

2007-09-01 @ 23:14:29
URL: http://www.pysselrutan.blogg.se
Postat av: bárbara

Vilka underbara tips!Det blir ju jättefint!
Måste testas:)
Bárbara

2007-09-01 @ 23:46:32
Postat av: eva

Du är en fantastisk inspirationskälla.
Alltid lika roligt att se vad du gör.
Tack för du delar med dig,

2007-09-02 @ 10:25:41
Postat av: hilde

Utrolig flott!!
Takk for forklaringen... for dette har jeg urt på også!!!!

2007-09-02 @ 10:31:32
URL: http://stempelgalsverden.blogspot.com
Postat av: Johanna / johannisgirl

Å det ser ju inte alls så svårt ut. Måste prova. det verkar ju nästan som om jag är den enda som inte gör nåt på mina kortbaksidor...
Det här skulle vara skoj om du kunde visa om du kommer på träffen.

2007-09-02 @ 11:26:10
Postat av: Åsa Abrahamsson

Å vad roligt med lite insperation och tips.Allt mottages med öppna armar för en som är ny på området.Skall genast prova mig på detta.Längtar också efter stämplarna.Hoppas de dimper ner i brevlådan till veckan hoppas hoppas.Mannen på älgjakt så kanske man får en stund på kvällen när barnen lagt sig

2007-09-02 @ 12:07:51
Postat av: Kortmanitove

Supert at du viser dine små "hemmeligheter" til oss! Dette må jeg bare prøve...
Tove

2007-09-02 @ 22:13:49
URL: http://kortmanitove.blogspot.com
Postat av: VeronikaP

Dessa är otroligt fina!! Du är superduktig!
"Går lika bra med andra stämplar, men resultatet blir inte lika bra...." Ha, ha *skrattar högt*

2007-09-03 @ 07:18:27
URL: http://veronikap.blogg.se
Postat av: Helena

Åh så bra med denna "how-to". Jag har velat göra likadant men inte haft rund stämpel så då har det inte blivit något. Så smidigt att använda annat som mall och göra egna ramar. Något så pass enkelt ändå som blir så otroligt snyggt. Tack och återkom gärna med fler tips.

2007-09-03 @ 13:44:42
Postat av: HegeT

Det var jo kjempefint.
Spesielt den som du brukte malen til fiskars, da kan den jo bli så stor en ønsker....
Takk for at du deler med oss.
Klem HegeT

2007-09-03 @ 13:48:26
URL: http://heget.blogspot.com/
Postat av: anna76

Härliga bilder :-D Är det stämpeln från Inkywings med prickarna? det är ingen ram på den jag hittar... ???

2007-09-03 @ 15:13:47
URL: http://anna76.sprayblog.se
Postat av: Jessica - tussan

Jag har pratat med Lisa på Inkywings och den är tyvärr slut just nu, men beräknas komma upp i shopen om ca 1 månad. Hon har mycket att göra just nu.

2007-09-03 @ 18:20:10
URL: http://tussans.blogspot.com
Postat av: Marianne

Hvor er dine kort vidunderlige.
Og tak fordi du deler ud af dine ideer - har beundret dine kortbagsider længe nu. Nu må jeg så selv prøve....Venter lige på de nye Hänglar....
//Marianne

2007-09-03 @ 22:43:50
URL: http://marianneherlev.blogspot.com
Postat av: Aud

Dette var supert! Liker sirklene dine veldig godt! Lurt med Fiskarsmalen også, har bare brukt mine til å skjære ut papir - nå skal jeg jammen bruke dem til å tegne med også! Takk for den idéen! :o)
Jeg holder på å lengte meg galen etter den nye hÄngel pakken - håper det kommer noen sneak peeks snart! ;o)

2007-09-04 @ 00:31:31
URL: http://audsn.blogspot.com/
Postat av: Bodil

Tack för denna givande lektion. Tittar nästan dagligen på din blogg och blir lika imponerad varje gång.

2007-09-04 @ 11:36:33
URL: http://www.frugredelinsdillen.blogspot.com
Postat av: JennieSäll

Tack Tussan! Jättefina grejor och alltid roligt att se hur det blir till ;o)Måste prova framöver!

2007-09-04 @ 21:49:55
Postat av: Lena Liljestrand/Besina

Vilken häftig idé. Det måste bara prövas. Ibland funderar man på hur det kan se ut som det gör så man blir ju jätteglad när man får information om knepen.
Tack för hjälpen från en tacksam medlem
Kram Lena

2007-09-09 @ 15:00:09
Postat av: Sussig

Ååå, vad fint. Tack för tipset!

2007-10-02 @ 11:56:19
Postat av: Maggan

Ja vilka fina små runda lappar ni gör
nu fick man ett uppslag till tack
Ni är bara
så bra
Tack

2007-10-03 @ 22:24:18
Postat av: Synnøve

Dette var nydelig og kjempesmart så det må prøves. Takk for at du deler med oss.

2007-10-10 @ 15:11:31
Postat av: Lena Löfgren

Åh vilken lektion man har fått jätte roligt med tips och ideer. Tack för att du visar hur man gör.

2007-11-28 @ 09:02:17
URL: http://lena1971.blogg.se
Postat av: md





*****Magique **

bravooooooooooooooo

md

2011-03-16 @ 18:27:57
URL: http://mdetsescreations.over-blog.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback