Stjärnask

Jag har gjort en stjärnask med min nya fina scor-pal. Jag har fått många mail om vart jag köpt min. Jag köpte min på mässa i leksand av inkywings. Jag älskar den. Men, men det var ju inte den jag skulle visa.,


Först började jag med att rita ut botten och locket med hjälp av fiskarsmallen med stjärnor. Jag använde den största stjärnan. Jag använde ett tjockt papper så att asken skulle bli stabil. Har man inte något sådant kan man alltid kolla in i skafferiet och slakta ett gammalt makaronpaket eller vad man nu har i skafferiet. Klipp sedan ut de båda stjärnorna.

Limma fast stjärnorna på baksidan av mönterpappret och klipp ut dem igen och visst kan man limma på mönster pappret direkt innan man klipper ut stjärnorna första gången. Men jag hade bara ett mönsterpapper i den här färgen så jag ville få så lite spill som möjligt och att pappret skulle räcka till hela asken.


Sen klippte jag ut en lång remsa till kanterna eller rättare sagt 2 remsor som jag skarvade ihop till en lång. Måtten jag använde var 3" hög och varje vikning är 1,5" och det ska vara 10 + 2 sidor till skarvningarna. När man har har skarvat ihop remsan borde den vara 16,5". och ha 11 flikar (10 till asken och 1 till den sista skarvningen.) Vill du ha chalkade kanter är det lättast att göra det nu i början.


Sen bigar jag en 1/2" uppe och nere på remsan. Den övre för att de skall bli en stabilare kant på asken och den undre för att kunna fästa den på stjärnan.

På den nedra sätter jag dubbelhäftande tejp och klipper flikar vid varje bigning.

Sen skarvade jag ihop ändarna till en rund burk. Nu ska det vara 10 sidor kvar, precis som på stjärnorna jag klippte ut. Sen kommer det pilliga. Att tejpa på den på stjärnbotten. Jag tog bort tejp skyddet på ett hörn itaget och satt fast det innan jag tog nästa. Annars blir det nog svårt om man ska försöka hålla i alla på en gång.


Sen gjorde jag prcis samma ska med locket. Fast där hade jag bara 1 3/8" mellan vikningarna. Det gör man lättast med brädan om man flyttar ut pappret ett streck till 1/8" och bigar på 1 1/2" flyttar ut pappret ett steg till på 2/8" och bigar på 3" osv. Bredden på denna tror jag var 1,5"  (biga på 1/2" och 1"). Fäst den på den andra stjärnan. På den hade jag även mönster papper på undersidan, eftersom den syns mer pga att stjärnsidorna är ju mindre för att den ska kunna gå i burken.
 
Så här ser insidan av locket ut. Där skärde jag ut ett papper och stämplade lite på insidan av locket. Och det var det absolut svåraste att få det att passa, men man fick ta en millimeter i taget :O)

I burken däremot passade näst största stjärnan från fiskarsmallen perfekt.


Kramis
Jessica - tussan

Kommentarer
Postat av: Lillemor Engdahl

Så fin ask du har gjort!

Lillemor

Postat av: Maiju

Beautiful box.

2009-08-01 @ 22:10:02
URL: http://maiju.vuodatus.net
Postat av: Åsa - Scraphorse

Nu blev jag ju ännu mer sugen på en scorpal...Attans! :0)

2009-08-01 @ 22:14:20
URL: http://scraphorse.blogg.se/
Postat av: Eva J

Sååååå fiiiiiiiiin!

2009-08-02 @ 11:36:05
URL: http://eviebee.blogg.se/
Postat av: Jenny J

Vilken fin ask!!

2009-08-02 @ 11:58:29
Postat av: Malin

Vilket arbete, men så blev ju resultatet superfint oxå....

2009-08-02 @ 22:58:15
URL: http://mummlan.blogspot.com
Postat av: Britt-Marie Carlsson

Vilken underbar ask du har gjort!!! Åh jag vill prova att göra en genast. Tusen tack för idén och den utförliga beskrivningen! :D

2009-08-03 @ 12:57:54
URL: http://brittaskortmakeri.blogspot.com
Postat av: Tindaloo

wow, så stilig eske! ja det er mange som ønsker seg en scor-pal, me too :)

2009-08-05 @ 13:04:59
URL: http://tindaloo.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback